Doelstellingen

Vandaag loopt de Limburgse Noord-Zuidverbinding (N74/N715), de weg tussen Hasselt en Eindhoven, dwars door het centrum van de gemeente Houthalen-Helchteren. Dat heeft niet alleen een negatieve impact op de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer, maar ook op de leefbaarheid in de gemeente. Met het Complex Project Noord-Zuid Limburg willen we een duurzame oplossing vinden voor de wegverbinding, het openbaar vervoer van Hasselt tot Noord-Limburg en de fietsverbindingen, en zetten we ook actief in op leefbare dorpskernen en duurzame ruimte.

 

EEN DUURZAME OPLOSSING VOOR FILELEED EN VERKEERSONVEILIGHEID

De Noord-Zuidverbinding slaat op de weg tussen Hasselt en het noorden van Limburg, die verder loopt tot in Eindhoven. Ter hoogte van die gemeente Houthalen-Helchteren verloopt het verkeer via een gewone gewestweg, pal door de dorpskernen. De gewestweg krijgt alle verkeersstromen, vracht- en autoverkeer, fietsers, openbaar vervoer, lokaal- en euroregionaal verkeer, niet verwerkt. En een beperkt aantal rijstroken en regelmatige onderbrekingen zorgen voor veel fileleed, potentiële conflicten en ongevallen. Een situatie waarvoor het Complex Project Noord-Zuid Limburg een oplossing zoekt.

 

OPENBAAR VERVOER EN FIETSVERBINDINGEN

Met het project willen we ook een verschuiving realiseren van het autogebruik naar het gebruik van andere vervoersmiddelen (de 'modal shift'). Daarom zetten we ook actief in op de uitbouw van (snelle) fietsverbindingen en een openbaarvervoersverbinding tussen Hasselt en het noorden van de provincie, de zogenaamde Lijn 3 van het Spartacusplan. Voor de mobiliteitstransitie van de hele regio is het belangrijk dat de oplossing voor de wegverbinding N74 en de oplossing voor Spartacus Lijn 3 goed op elkaar aansluiten. Daarom maakt deze openbaarvervoersverbinding deel uit van het project Noord-Zuid Limburg.

  

MEER DAN MOBILITEIT ALLEEN

Maar de lange geschiedenis van het project heeft aangetoond dat de Noord-Zuid over meer gaat dan duurzame mobiliteit alleen. Zo moet in de zone van Houthalen-Helchteren, behalve voor de weg- en openbaar vervoersverbinding, ook een oplossing gevonden worden voor de leefbaarheid en andere ruimtelijke vraagstukken. Daarom wordt binnen het complexe project Noord-Zuid Limburg bewust gewerkt aan een ruimer gebiedsprogramma:

  1. de unieke natuurgebieden zoveel mogelijk in stand houden en waar mogelijk zelfs versterken en beter met elkaar verbinden.

  2. de economie versterken met aandacht voor de leefbaarheid.

  3. de kernen van Houthalen en Helchteren versterken met nieuwe woonontwikkelingen.

ÉÉN MISSIE EN NEGEN AMBITIES

In dialoog met de verschillende belanghebbenden werden in het voorjaar van 2019 één missie en negen ambities opgesteld. Deze dienen als kompas en toetsingskader doorheen heel het project.

2021-03-15_NZL_ICONEN_LR_vlag.png

Missie

Noord-Zuid Limburg bouwt mee aan een sterke en aantrekkelijke regio met meer kwaliteiten voor wonen, werken, ondernemen, natuur en recreatie. Noord-Zuid Limburg zet daarbij in op duurzame mobiliteit én duurzame ruimte.

2021-03-15_NZL_ICONEN_LR_auto.png

AMBITIE 1

Noord-Zuid Limburg ondersteunt de economische activiteiten in de ruimere regio als verzamelende vrachtas voor wegtransport op regionaal niveau en verbinding naar het internationale wegennet. Tegelijk zet Noord-Zuid Limburg in op een shift naar duurzaam combitransport via het spoor, kanaal en de weg (duurzame mobiliteit).

2021-03-15_NZL_ICONEN_LR_auto.png

AMBITIE 2

Noord-Zuid Limburg zet in op het optimaliseren en verder uitbouwen van een snel en betrouwbaar noord-zuid regionaal openbaar vervoersysteem en maximaliseert zo de kansen voor een duurzame modal shift voor personenvervoer. Tegelijk verzekert Noord-Zuid Limburg een veilige en vlotte verkeersas voor de wagen als verbinding naar het hoofdwegennet (duurzame mobiliteit).

2021-03-15_NZL_ICONEN_LR_auto.png

AMBITIE 3

Noord-Zuid Limburg zet in op een hoogwaardig (voor)-stedelijk fiets- en openbaar vervoernetwerk dat enerzijds het stedelijke systeem Hasselt-Genk versterkt en anderzijds het drukke zuidelijke segment van de N715 tussen Helchteren en Hasselt ontlast (duurzame mobiliteit).

2021-03-15_NZL_ICONEN_LR_huis.png

AMBITIE 4

Noord-Zuid Limburg is een belangrijke hefboom voor een betere leefomgeving en zet daarom in op kernversterking, het verhogen van het ruimtelijke rendement en het verduurzamen van lokale verplaatsingen (kernversterking: wonen, werken
en verblijven).

2021-03-15_NZL_ICONEN_LR_huis.png

AMBITIE 5

Vanuit een duidelijke profilering versterkt Noord-Zuid Limburg de toekomstmogelijkheden voor de bedrijventerreinen en organiseert daarbij een betere ontsluiting en ruimtelijke inbedding (kernversterking: wonen, werken en verblijven).

2021-03-15_NZL_ICONEN_LR_huis.png

AMBITIE 6

Noord-Zuid Limburg vraagt een wervend ruimtelijk project voor de Grote Baan dat inzet op een sterke identiteit, op de leesbaarheid van landschap en kernen en op een betere oversteekbaarheid van de Grote Baan zelf (kernversterking: wonen, werken en verblijven).

AMBITIE 7

Noord-Zuid Limburg zoekt afstemming met de unieke eenheden natuur door ze in stand te houden en waar mogelijk te versterken en beter met elkaar te verbinden. Als structurerende groenblauwe schakels vormen beekvalleien hierbij belangrijke ruimtelijke dragers (landschap: natuur, water, recreatie en landbouw).

2021-03-15_NZL_ICONEN_LR_boom.png

AMBITIE 8

Met het versterken van de grote regionale landschappen, het Kolenspoor en de hoogdynamische domeinenschakel (van Molenheide over Kelchterhoef en Hengelhoef tot Bokrijk) draagt Noord-Zuid Limburg bij aan de verdere uitbouw van een meer leesbare, performante en duurzame recreatieve structuur voor de regio (landschap: natuur, water, recreatie
en landbouw).

2021-03-15_NZL_ICONEN_LR_boom.png

AMBITIE 9

Noord-Zuid Limburg zoekt afstemming met de aanwezige land- en bosbouw en gaat op zoek naar kansen voor het versterken en verbreden van de landbouwstructuur (landschap: natuur, water, recreatie en landbouw).

Voorkeursalternatief biedt antwoord op deze doelstellingen

Met deze missie en ambities in het achterhoofd werkte het projectteam samen met de belanghebbenden aan verschillende alternatieven. Na een grondig onderzoek en intensieve dialoog is nu het voorkeursalternatief vastgesteld: een doortochttracé van de N74 met tunnels onder de Grote Baan in Houthalen-Helchteren in combinatie met een snelle, elektrische trambus van Noord-Limburg tot Hasselt. Het gekozen alternatief maakt die ambities het meest waar en biedt daarvoor de meeste kansen en garanties.

Het voorkeursalternatief zorgt in de eerste plaats voor een vlotte en veilige verbinding voor het doorgaande noord-zuidverkeer. Je zal met andere woorden zonder één onderbreking van Noord-Limburg naar de snelweg E314 en omgekeerd kunnen rijden. Ook de positieve impact op de economische activiteiten in de hele regio zal groot zijn, zeker met de realisatie van de grenscorridor N69 naar Eindhoven. Lokaal ontstaan bovengronds verkeersluwe dorpskernen van Houthalen en Helchteren, met enorme kansen voor de actieve weggebruikers (fietsers, wandelaars, etc.). De Grote Baan zal geen onveilige barrière meer zijn.

Dat geldt ook voor de fauna en flora: de unieke troeven van de natuur in het gebied zullen beschermd en verbeterd worden via ecopassages ter hoogte van de Mangelbeekvallei en Molenheide. En door het feit dat we de dorpskernen van Houthalen en Helchteren verkeersluw maken, zullen de luchtkwaliteit en de leefbaarheid er aanzienlijk verbeteren.