Procedure en timing

De Noord-Zuid volgt sinds 2017 de procedure van het decreet voor complexe projecten. Die bestaat uit vier fases: de verkenningsfase, onderzoeksfase, uitwerkingsfase en uitvoeringsfase. Op dit moment zitten we in de uitwerkingsfase. De timing hieronder is indicatief.

  • 1. Verkenningsfase 2017-2018
  • 2. Onderzoeksfase 2018-2022
  • 3. Uitwerkingsfase 2022-2024*
  • 4. Uitvoeringsfase 2024-2030*

1. Verkenningsfase 2017 - 2018

Tijdens deze fase worden de grote lijnen van het proces in kaart gebracht. De probleemstelling, doelstellingen en randvoorwaarden worden neergeschreven in de startbeslissing. De gevolgde en te volgen procesaanpak wordt toegelicht in de procesnota, die tijdens het hele proces geactualiseerd wordt.

16/03/2018

Startbeslissing

De startbeslissing is het engagement van de Vlaamse Regering om het vastgestelde probleem te onderzoeken in functie van een passende oplossing.


2. Onderzoeksfase 2018 - 2022

Het doel van de onderzoeksfase is om, in overleg met de verschillende belanghebbenden, de beste oplossing te filteren uit een brede waaier van mogelijkheden of zogenaamde alternatieven. Die alternatieven worden in deze fase op een geïntegreerde manier onderzocht en afgewogen. De beste oplossing wordt geformuleerd in het voorkeursbesluit.

06/2019

Ambitienota*

Om samen verder te geraken, moeten we heel goed weten waarheen. Daarom werden, samen met de betrokkenen, de projectdoelstellingen en randvoorwaarden uit de startbeslissing verder verfijnd in een missie en negen ambities. Die missie en ambities zijn ook ons kompas in het verdere proces.


09/2019

Bouwstenen en toekomstbeelden*

In deze stap worden aan de hand van concrete bouwstenen (openbaar vervoer, wegverbinding, kernversterking, bedrijvigheid, natuurverbinding, …) een aantal toekomstbeelden opgebouwd. Ze verbeelden een mogelijke toekomst en testen het draagvlak voor verschillende concepten. De toekomstbeelden zijn concreet, maar tegelijk ook radicaal.

12/2019

Voorstel alternatieven

Aan de hand van de conclusies van de dialoog rond de vier toekomstbeelden worden verschillende mogelijke oplossingen, de zogenaamde alternatieven, opgebouwd en voorgelegd aan een brede groep van betrokkenen. Elk alternatief omvat heldere keuzes met betrekking tot duurzame mobiliteit en ruimtelijke ontwikkeling. Deze alternatieven worden opgenomen in de alternatievenonderzoeksnota.



02/2020

Alternatievenonderzoeksnota (AON)

De alternatievenonderzoeksnota bepaalt welke alternatieven in detail onderzocht worden en op welke wijze de effecten van die alternatieven in beeld gebracht worden. De nota bevat dus een beschrijving van de alternatieven die nu op tafel liggen, en ook van de onderzoeksmethode en de onderzoeksvragen die bij het geïntegreerd onderzoek gehanteerd worden.

Van 16/03 tot 13/05/2020

Publieke raadpleging AON

Iedereen kan tijdens deze periode reageren op de alternatievenonderzoeksnota (AON). We organiseren dan ook een aantal infomomenten. De reacties uit de publieke raadpleging en de adviesronde worden samengevat en gebundeld in een overwegingsdocument. Het document geeft kort een overzicht van de raadpleging, de ontvangen inspraakreacties en adviezen, de antwoorden hierop en een overzicht van de aanpassingen aan de AON die daaruit voortvloeien. De geactualiseerde AON (gAON) wordt gepubliceerd op de website.

Zomer 2020

Geïntegreerd onderzoek - fase 1

De voorgestelde alternatieven uit de geactualiseerde alternatievenonderzoeksnota (gAON) worden verder verfijnd en onderzocht. Ze worden in de eerste fase onderworpen aan een technisch onderzoek, een mobiliteitsonderzoek, een ecohydrologisch onderzoek en een voortoets natuur. We kijken ook naar een kostprijsraming op hoofdlijnen. Het participatief traject met onder meer werksessies, bilateraal overleg,… wordt ook verder gezet.


11/2020

Tussennota*

In de alternatievenonderzoeksnota (AON) werd aangekondigd dat wanneer uit verder onderzoek zou blijken dat dit substantieel andere of minder alternatieven zou opleveren, dit opnieuw bekendgemaakt zou worden. Daarom werd een ‘tussennota’ opgesteld. Deze tussennota beschrijft de resultaten van de eerste fase van het geïntegreerd onderzoek en het bijhorende voorstel van vertrechtering.



Van 9/11 tot 8/12/2020

Publieke raadpleging tussennota*

Iedereen kan tijdens deze periode reageren op de tussennota. We organiseren ook een digitaal infomoment waar we toelichting geven over de stand van zaken en op veelgestelde vragen antwoorden. We gaan in gesprek over de vertrechtering, het gevoerde onderzoek in de eerste fase van het geïntegreerd onderzoek, het te voeren onderzoek in fase 2 en 3, en de drie overblijvende alternatieven.

Eerste helft 2021

Geïntegreerd onderzoek - fase 2

De drie alternatieven uit de tussennota en de twee uit het proces voortvloeiende combinatiealternatieven worden verder onderzocht in de thematische onderzoeken van fase 2. We kijken onder andere naar de effecten op mens en milieu, de impact op landbouw en analyseren de maatschappelijke kosten en baten voor elk alternatief. Via ontwerpend onderzoek gaan we bovendien op zoek naar kansen voor het gebiedsprogramma. Het participatief traject, met onder meer werksessies en bilateraal overleg, wordt ook verder gezet.

Eerste helft 2021

Geïntegreerd onderzoek - fase 3 en synthesenota

In de derde en laatste fase van het geïntegreerd onderzoek worden alle onderzoeksresultaten samengebracht in een synthesenota. Samen met de betrokken actoren worden deze resultaten afgewogen. De missie en ambities vormen hierbij het kader. De geïntegreerde afweging leidt tot een voorstel van het voorkeursalternatief (een voorontwerp van voorkeursbesluit).

08/10/2021

Voorontwerp voorkeursbesluit

Het voorontwerp van voorkeursbesluit wordt voorgelegd aan de verschillende adviesinstanties, waaronder het team MER (dat zich bezighoudt met de milieueffectenrapportage).

17/12/2021

Ontwerp voorkeursbesluit

Na de adviesronde stelt de Vlaamse Regering het ontwerp voorkeursbesluit vast. Het ontwerp voorkeursbesluit licht toe welk alternatief gekozen wordt als voorkeursalternatief. Die keuze wordt ook uitgebreid gemotiveerd.

Van 22/12/2021 tot 19/02/2022

Openbaar onderzoek

Tijdens het openbaar onderzoek kan iedereen reageren op het ontwerp van het voorkeursbesluit, de synthesenota en de ontwerp-onderzoeksrapporten. Het openbaar onderzoek duurt zestig dagen.

22/04/2022

Voorkeursbesluit

Het voorkeursbesluit omvat op strategisch niveau de definitieve keuze voor één alternatief, de best mogelijke oplossing. Wanneer de Vlaamse Regering dit besluit goedkeurt, dan is dit alternatief definitief. Het voorkeursbesluit vormt de basis voor de verdere uitwerking van het project. In de uitwerkingsfase wordt het voorkeursbesluit verder geconcretiseerd tot het niveau van een realiseerbaar project, met inbegrip van alle bijhorende flankerende maatregelen die vereist zijn bij de realisatie ervan.

* Bijkomende tussenstap (maatwerk project Noord-Zuid Limburg)

3. Uitwerkingsfase 2022 - 2024

Wanneer het voorkeursbesluit is goedgekeurd, wordt dit in de uitwerkingsfase verder geconcretiseerd tot een uitvoerbaar project. Ook de uitvoeringswijze wordt in deze fase bepaald. Zo werken we naar een projectbesluit. Dat is een beslissing van de Vlaamse Regering over alle vergunningen en plannen die nodig zijn om een project uit te voeren.

Wij werken aan verschillende projectbesluiten die elkaar snel opvolgen. Het projectbesluit – fase 1 bevat onder andere de vergunningen voor de aanleg van de tunnels, de aansluitingen van lokale wegen, het ecoduct en de herbestemming van gronden. Zo kunnen we deze zone versneld aanpakken. Daarna volgen nog drie andere projectbesluiten: één voor de herinrichting van de publieke ruimte boven op de tunnels (fase 2), één voor de trambus tussen Zonhoven en Hasselt (fase 3) en één voor de trambus in Noord-Limburg (fase 4).

09/2022

Participatie - voorbereiding PON

Participatie blijft ook in de uitwerkingsfase van belang. Tijdens verschillende participatiemomenten, cocreatiesessies, parallelle gesprekken en werksessies kunnen Noord-Zuidbewoners en -gebruikers, maar ook lokale bedrijven, organisaties, overheden en andere betrokkenen, meedenken over de toekomst van de Noord-Zuidverbinding. In deze stap verzamelen we input voor de projectonderzoeksnota.

12/2022

Projectonderzoeksnota (PON)

De projectonderzoeksnota beschrijft enerzijds het project en de flankerende maatregelen die opgenomen zijn in het voorkeursbesluit. Anderzijds bepaalt deze nota wat nog verder onderzocht moet worden. Met de nota brengen we alle betrokken partijen op de hoogte van het project en de uitwerking ervan. Daarnaast zorgt de nota ervoor dat de overheden advies kunnen verlenen in het debat over de verder uitwerking van het project.


Van 9/01 tot 7/02/2023

Publieke raadpleging PON

Iedereen kan tijdens deze periode reageren op de projectonderzoeksnota (PON). We organiseren ook een aantal infomomenten.

06/2023

Geactualiseerde projectonderzoeksnota (gPON)

De reacties uit de publieke raadpleging en de adviesronde worden samengevat en gebundeld in een overwegingsdocument. Het document geeft kort een overzicht van de raadpleging, de ontvangen inspraakreacties en adviezen, de antwoorden hierop en een overzicht van de aanpassingen aan de PON die daaruit voortvloeien. De geactualiseerde PON (gPON) wordt gepubliceerd op de website.

05/2023

Participatie - geïntegreerd effectenonderzoek

Tijdens de vierde cocreatieweek gaan we in gesprek met de betrokken bewoners, organisaties en overheden. Zo verfijnen ze samen de plannen voor de Noord-Zuid en de trambus.

26/01/2024

Geïntegreerd effectenonderzoek en synthesenota

Een aantal diepgaande effectenonderzoeken kunnen geïntegreerd uitgevoerd worden. Dat betekent dat de verschillende onderzoeken zoveel mogelijk op elkaar zijn afgestemd en tegelijkertijd uitgevoerd worden. De onderzoeken vormen de basis voor het op te maken finale bouwontwerp en het uitgewerkte bestemmingsplan. De resultaten van de verschillende onderzoeken worden gebundeld in een synthesenota.

26/01/2024

Voorontwerp projectbesluit – fase 1

Het voorontwerp van projectbesluit wordt voorgelegd aan de verschillende adviesinstanties, waaronder het Team Omgevingseffecten (dat zich bezighoudt met de milieueffectenrapportage).

 

Advies Europese Commissie

In functie van het definitieve projectbesluit wordt door de bevoegde instantie, het Agentschap Natuur en Bos, het advies van de Europese Commissie ingewonnen, gelet op de betekenisvolle impact op prioritaire habitattypes.

 

Ontwerp projectbesluit – fase 1

Na de adviesronde stelt de Vlaamse Regering het ontwerp projectbesluit vast. Dat bevat verschillende elementen: een beschrijving van het project en de motivering hiervan, de ruimtelijke weergave van het project, de resultaten van de effectenonderzoeken en hoe hiermee wordt omgegaan, de omgevingsvergunning, de noodzakelijke herbestemmingen via een ruimtelijk uitvoeringsplan, en tal van andere vergunningen, machtigingen en toestemmingen die nodig zijn om de plannen uit te voeren.

 

Openbaar onderzoek

Tijdens het openbaar onderzoek kan iedereen reageren op het ontwerp van het projectbesluit, de synthesenota en de onderzoeksrapporten. Het openbaar onderzoek duurt zestig dagen. De bezwaren worden behandeld en het dossier wordt waar nodig bijgestuurd.

 

Definitief projectbesluit – fase 1

Na de verwerking van de reacties uit het openbaar onderzoek wordt het definitieve projectbesluit ter goedkeuring voorgelegd aan de Vlaamse Regering. Het projectbesluit bevat verschillende elementen: een beschrijving van het project en de motivering hiervan, de ruimtelijke weergave van het project, de resultaten van de effectenonderzoeken en hoe hiermee wordt omgegaan, de omgevingsvergunning, de noodzakelijke herbestemmingen via een ruimtelijk uitvoeringsplan, en tal van andere vergunningen, machtigingen en toestemmingen die nodig zijn om de plannen uit te voeren. Als de Vlaamse Regering het projectbesluit principieel goedkeurt dan wordt het voorgelegd aan de Raad van State, die advies geeft. Nadat de opmerkingen van de Raad van State verwerkt zijn, kan de Vlaamse Regering het projectbesluit definitief vaststellen. Wanneer het projectbesluit definitief goedgekeurd wordt door de Vlaamse Regering, kan het uitgevoerd worden.

4. Uitvoeringsfase 2024 - 2030

Wanneer het projectbesluit definitief goedgekeurd is, start de uitvoeringsfase. In die fase faan we op zoek naar de meest geschikte aannemers om de nieuwe Noord-Zuid te bouwen, worden de verworven huizen en gebouwen gesloopt en voeren de nutsmaatschappijen voorbereidende werken uit. Ze verplaatsen de rioleringsbuizen en alle kabels en leidingen van gas, elektriciteit, water en internet. Zodra de omgeving bouwklaar is, starten de werken aan de tunnels. Dat is voorzien in 2026.