Veilig naar school met Route2school

Er wordt te weinig gefietst in de omgeving van de Noord-Zuidverbinding. Daar willen we met verschillende winsten verandering in brengen. Een daarvan is Route2school, een tool die schoolroutes in kaart brengt en zo verbeteringen aan de verkeersveiligheid en het comfort mogelijk maakt.

Beschrijving

Route2school

Uit het veldwerk voor het project Noord-Zuid Limburg is gebleken dat een fietscultuur te weinig aanwezig is in de gemeente Houthalen-Helchteren. Kinderen en jongeren nemen te weinig de fiets naar school als gevolg van de onveilige verkeerssituatie op en rond de Grote Baan. Ook het openbaar vervoer is onvoldoende afgestemd op de noden om een duurzame mobiliteitstransitie mogelijk te maken.

De tool Route2school helpt scholen en gemeenten bij het maken van een grondige analyse van de verkeersveiligheid op schoolroutes en het verplaatsingsgedrag van leerlingen. Leerlingen, ouders en leerkrachten kunnen de mobiliteitsknelpunten die ze op weg naar en van school tegenkomen, melden in de tool. Ze omschrijven kort het probleem, uploaden een foto en stellen een oplossing voor. Route2school analyseert het probleem en gaat samen met de gemeente, de politie en de scholen op zoek naar een passende oplossing.

Daarnaast verzamelt de tool data over het verplaatsingsgedrag van leerlingen en de hieraan gekoppelde mobiliteitsknelpunten in de gemeente. Die informatie wordt weergegeven op een digitale schoolroutekaart. De schoolroutekaart wordt dus gemaakt door en voor leerlingen en maakt het mogelijk om veilige schoolroutes te bepalen. Het resultaat van de Route2school-tool is bijgevolg sterk afhankelijk van de input van de leerlingen, ouders …

Klik op de video om te bekijken.


Doel en opportuniteiten

Belangrijkste doelstelling

Het doel van de opstart van Route2school in de gemeente Houthalen-Helchteren is de uitbouw van een fietscultuur in de omgeving van Noord-Zuid Limburg. Door middel van de tool visualiseren de leerlingen van de secundaire en lagere scholen in de regio van Houthalen-Helchteren hun (scholen)routes en gebruiken ze die om samen vorm te geven aan meer duurzame scholenroutes. Daarnaast biedt de tool ook de mogelijkheid om de belangrijkste knelpunten te identificeren en zichtbaar te maken. Daardoor kunnen ook acties vastgesteld worden om deze knelpunten aan te pakken

Opportuniteiten

Door met de jonge generatie te focussen op het belang van duurzaam verplaatsen, ontstaat een generatie die zich bewust wordt van een duurzame mobiliteitscultuur en initiatief neemt in het vormgeven van die cultuur. Tegelijkertijd worden ook de ouders en grootouders gesensibiliseerd.


Timing en stand van zaken

De timing is indicatief.

De timing is indicatief.

Een eerste pilootstudie heeft tijdens het schooljaar 2019-2020 plaatsgevonden in samenwerking met het Inspirocollege, en de omliggende lagere scholen, in kader van de wedstrijd First Lego League. De leerlingen gingen in februari 2020 aan de slag met de Route2school-tool en bevroegen zo’n 455 medeleerlingen waarvan 265 leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van de omliggende basisscholen en 190 leerlingen uit de derde graad van het Inspirocollege.

Dit pilootproject heeft veel eerste inzichten opgeleverd naar de gebruiksvriendelijkheid van de Route2school-tool en diende als voeding voor het leerproject “schoolmobiliteitsplan voor en door kinderen en jongeren”. Dat leerproject ging bij het begin van het schooljaar 2020-2021 van start. Toen werd het gemeentebreed uitgerold. In de komende twee schooljaren zullen ook andere scholen in Houthalen-Helchteren betrokken worden.

In het najaar van 2020 kon iedereen in de gemeente Houthalen-Helchteren zijn schoolroute ingeven en/of mobiliteitsknelpunten melden via de online tool van Route2school. Maar liefst 533 mensen deden dat. Raadpleeg hier de stand van zaken. Tot februari 2021 konden mensen hieraan meedoen.

In het voorjaar van 2022 wordt de definitieve kaart aan de scholen voorgesteld.


Partners

Route2school (samenwerking tussen het Instituut voor Mobiliteit van de UHasselt en ABEONA Consult), de gemeente Houthalen-Helchteren en de scholen in Houthalen-Helchteren (Qrios, secundaire scholen, kleuter- en lagere scholen) trekken het project. Ze worden ondersteund door UHasselt/Studio NZL en De Werkvennootschap.